Blog·Lifestyle

Sport & Voeding

Op 8 mei liep ik de Wings For Life World Run in Breda.
Een geweldig evenement waarbij het inschrijfgeld wordt besteed aan ruggenmerg onderzoek, dus voor mensen die juist niet kunnen lopen.
Er hing een hele bijzondere sfeer, wetend dat deze run wereldwijd op 33 verschillende plaatsen tegelijkertijd van start ging. En ook vanwege het feit dat er rolstoelers aan deze wedstrijd deelnamen.
Het deed mij des temeer realiseren hoe dankbaar ik mag zijn dat ik gezond ben en kan lopen en rennen waar en wanneer ik het wil.
Bijzonder aan deze run was ook dat de finish achter ons aan reed in de vorm van een auto bestuurt door Max Verstappen (die gelukkig het gaspedaal niet zo hard indrukte als afgelopen zondag…. Wat een super prestatie was dat!!)
Het doel was dan ook zo ver mogelijk te lopen voordat de catcher-car je inhaalde.
Mijn eigen doel was meer dan 10 km te lopen. Eenmaal aan de start trok ik het wel in twijfel of ik dit doel zou halen omdat het die dag onvoorstelbaar warm was. Maar ik had hier niet voor niets zo lang voor getraind en naar toe geleefd, dus ik ging er voor!
En het was zwaar…..! Ik heb echt afgezien, maar uiteindelijk haalde ik 12,32 km!
Het voelde euforisch en als een echte overwinning op mezelf!

Voeding rondom sport

Wat ik me die dag ook realiseerde als nooit tevoren is hoe belangrijk je eet & drink gedrag is rondom sporten.
Deze wedstrijd begon om 13.00 uur, precies rond lunchtijd. Ik moest dus extra nadenken over hoe ik dit zou aanpakken.

Mijn aanpak

Hoe heb ik het aangepakt?

  1. Ontbijt rond 8.30 uur: 90 ml Forever Freedom, 4 scheppen muesli, 4 eetlepels Griekse yoghurt, handje walnoten, beetje honing, 1 stuk fruit en 1 kop groene thee
  2. 1 uur voor aanvang van de wedstrijd: een dubbele volkoren boterham met beetje roomboter en 30+ kaas, 1 appel en 1 glas water
  3. Vlak voor de wedstrijd: 1/2 liter water gemixt met Argi+
  4. Tijdens de wedstrijd: 4 bekertjes water
  5. Direct na de wedstrijd 1/2 liter water
  6. Bij thuiskomst: een bak yoghurt, 2 volkoren boterhammen met appelstroop en 250 ml water gemixt met Argi+

Tijdens de wedstrijd werden er ook bananen uitgedeeld en Redbull.
Bananen zijn een bron van koolhydraten en vitamine B6 die snel door het lichaam worden opgenomen. Ze kunnen bovendien tijdens het lopen worden gegeten.
De Redbull heb ik bewust overgeslagen. Ik ben hier geen voorstander van vanwege de enorme hoeveelheid suiker en cafeïne.

Forever Freedom

Sinds een tijdje drink ik elke dag 90 ml Forever Freedom. Dit is een hoog gehalte gestabiliseerde aloë vera met daarin glucosamine en chondroïtine. Twee stoffen die van nature in het menselijk lichaam voorkomen als bouwstenen van kraakbeen en collageen, maar steeds minder worden aangemaakt naarmate we ouder worden. Verder heeft het de toevoeging MSM (Methyl Sulfonyl Methaan) een stof die normaal in ons bloed circuleert, die zorgt voor herstel na fysieke inspanning. Forever Freedom kan een belangrijke bijdrage leveren aan onderhoud van gewrichten, kraakbeen, ligamenten en pezen.

Argi+

Waarom heb ik gekozen voor het drinken van Argi+?

  • Het bevat 5 gram L-Arginine per portie plus een specifiek vitamine complex
  • Het vergroot het uithoudingsvermogen
  • Het bevordert het herstel na zware inspanning
  • Het geeft je lichaam een boost om de hele dag fit te blijven (dus ook geschikt wanneer je niet sport)
  • Het bevat de vitamines B6, B9 en B12 welke bijdragen aan extra energie in geval van vermoeidheid
  • De vitamine D die er in zit draagt bij tot de instandhouding van de spierfunctie
  • De Vitamine C draagt bij aan de normale werking van het immuunsysteem tijdens en na zware inspanning
  • Het is gewoon lekker vanwege de mix van onder andere granaatappel, bosbessen, frambozen en kersen

Het aminozuur L-Arginine werkt bloedvat ontspannend/verwijdend en zorgt hiermee voor een betere doorbloeding wat leidt tot een vergroot uithoudingsvermogen.
Het resultaat bij mij was dat ik onder “barre” omstandigheden mijn eigen record wist te verbreken en dat ik na de wedstrijd super snel was hersteld.

Argi+ Sport Healthy L-Arginine

Het belang van water drinken

Iedereen zou dagelijks voldoende water moeten drinken en dat geldt in het bijzonder als je hardloopt of een andere vorm van sport beoefent.
Tijdens het  hardlopen stijgt je lichaamstemperatuur; door de verbranding van calorieën komt in de spieren warmte vrij, wat tot gevolg heeft dat we beginnen te zweten. Dat helpt het lichaam af te koelen, maar betekent ook vochtverlies. Als dat vocht niet snel genoeg wordt aangevuld, kan het lichaam uitdrogen.
En zeker met de enorme warmte van vorige week was water drinken extra belangrijk!

Voeding rondom sporten

Voor iedereen is een gezond en evenwichtig voedingspatroon belangrijk maar nog wat extra wanneer je sport omdat je dan veel van je lichaam vergt.
Koolhydraten zijn voor hardlopers de belangrijkste voedselgroep. Deze vormen tijdens het hardlopen de ideale brandstof omdat het lichaam ze omzet in glycogeen, een stof die snel en gemakkelijk wordt verbrand.
Koolhydraten voorzien het lichaam bovendien van B-vitamines, die essentieel zijn voor de energie productie en vezels die een reinigende werking hebben.
Omdat het lichaam een beperkte hoeveelheid glycogeen kan opslaan, is een goed dieet erg belangrijk.
Een van de voordelen van hardlopen is dat glycogeen gemakkelijker wordt opgeslagen naarmate de conditie verbetert. Het is wel belangrijk om na een lange trainingssessie binnen twee uur iets te eten, omdat de voorraad glycogeen dan snel wordt aangevuld en het lichaam zich sneller herstelt.
Eiwitrijke voedingsmiddelen als vlees, vis en peulvruchten zijn voor hardlopers ook belangrijk omdat eiwitten onmisbaar zijn voor de spieropbouw.
Eet daarnaast veel groente en fruit, want dat zit vol essentiële vitamines en mineralen waaronder de antioxidanten vitamine A, C en E.
Als je ’s ochtends vroeg wil gaan hardlopen, doe dat dan niet met een lege maag.
Je hoeft niet uitgebreid te ontbijten, maar als je ongeveer een half uur voordat je gaat lopen iets lichts verteerbaars zoals een sneetje toast of een banaan eet, geeft dit jouw lichaam de energie die het na een nacht slapen nodig heeft.

Topsport

Nu ben ik een recreatieve sporter die het heel leuk vindt om steeds sneller en verder te kunnen lopen, maar topsport is natuurlijk een ander verhaal. Het afgelopen jaar heb ik een aantal topsporters horen spreken waaronder afgelopen zaterdag Marcus Leach. Hij inspireerde mij om deze blog voor jou te schrijven.
Marcus liet zien dat naast een afgestemd voedingspatroon ook mindset een belangrijke rol speelt bij het tot stand komen van een prestatie. Een positieve mindset is iets waar je aan kunt werken. Belangrijk is het hebben van een doel en een plan om je doel te bereiken. En wanneer je iets wil is FOCUS de sleutel en moet je bereid zijn aan jezelf te werken.
Marcus Leach heeft zijn lichaam in 11 maanden weten te transformeren in het lijf van een topsporter waarmee hij vervolgens topprestaties heeft neergezet op het gebied van wielrennen.
Zijn belangrijkste hulpmiddel hierbij is de Argi+.
Daarnaast gebruikt hij een combinatie van natuurlijke voedingssupplementen:

  • Therm (unieke combinatie van planten extracten, vitamine B6, B12 en C)
  • Artic Sea (visolie, rijk aan Omega-3 vetzuren (EPA en DHA) en onverzadigd vet)
  • Probiotica (voor gezonde darmflora en het normaal functioneren van het spijsverteringssysteem)
  • Forever Daily (multivitamine voor elke dag)
  • Bee Pollen ( hebben goed invloed op je algehele weerstand, ook ideaal om te gebruiken in de zomermaanden als het gehalte pollen in de lucht relatief hoog is)
  • Bee Propolis (beschermend en een uitstekende aanvulling op je dagelijkse voeding)
  • Royal Gelly (de bijenkoningin leeft uitsluitend op Royal Gelly en men denkt dat dit de reden is voor haar omvang en levensduur)
  • Absorbent C (vitamine C die gedoseerd wordt opgenomen)

Verder drinkt hij Aloe Vera Gel (helpt de immuniteit te verhogen, stimuleert de spijsvertering en zorgt voor een fitter gevoel) en Ultra Light (uitgebalanceerde proteïne rijke drank)) en eet hij Pro X Bars (verantwoorde proteïne snack/aanvulling na het sporten)

Wil je meer weten over deze producten te gebruiken bij sporten kijk dan op mijn webshop of neem contact op met mij.

Vital 5

Mijn tips voor jou

Nog even mijn tips op een rijtje voor eten/drinken rondom sporten:

  1. Evenwichtig, gezond eetpatroon
  2. Forever Freedom of Aloe Vera Gel
  3. Tot 1 uur voor sportprestatie lichte maaltijd eten
  4. Argi+ / water voorafgaand aan sporten
  5. Voldoende water tijdens sporten (kan ook gemixt met Argi+)
  6. Banaan tijdens sporten
  7. Voldoende water en Argi+ na het sporten
  8. Binnen 2 uur na sporten eten voor herstel (zuivel, Pro X Bar, boterhammen, warme maaltijd)
  9. Natuurlijke voedingssupplementen

Ik wens jou heel veel plezier met sporten, welk doel je ook wil bereiken!

“Within you is the strenght to fulfill all your dreams”
                        -Marcus Leach-

Forever Can Help

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *