Blog·Food·Lifestyle

Hoe behoud je je gewicht op vakantie…….10 tips!

Hoe zorg je er voor dat je op vakantie fit blijft en vol energie terug komt?
10 tips van Life-Smile and friends!

Het is zomer! En hoewel het weer in Nederland niet altijd even zomers aandoet was het gisterenmiddag uiteindelijk heerlijk weer. En dat kwam goed uit want er stond een highwine op de planning! En hoe fijn is het dan als je dit lekker buiten kunt doen!
Samen met 3 vriendinnen streek ik neer op een gezellig terras op de Grote Markt van Breda. De terrassen waren overvol, want ja als de zon schijnt willen we er ook gelijk allemaal van genieten.

Mijn vriendinnen en ik houden van lekker eten en drinken. En deze highwine (bij de Boterhal) is een echte aanrader!
Onder het genot van (veel) lekkere hapjes deden we ons tegoed aan 4 heerlijke wijnen waar we op gepaste wijze leuke uitleg bij kregen. Heerlijk en relaxed, een goed moment om weer even bij te praten.

Gezonde lifestyle

Het grappige is wel dat (juist als we ons tegoed doen aan allerlei lekkernijen) het onderwerp steevast terecht komt op gezond eten, afvallen en bewegen…
Het is iets wat ons bezig houdt en waar we veel aandacht aan geven.
De kunst is om de balans te vinden zodat we ook af en toe lekker kunnen blijven genieten.
En zo kwam het onderwerp ook op de vakantie die we nog tegoed hebben.
Want hoe gaan we dat aanpakken? En hoe doe jij dit?

10 Vakantie tips

De vakantie is iets waar we vaak lang naar uitkijken en waarin we willen ontspannen en ons zelf niet alles willen ontzeggen. Genieten is belangrijk!
Maar dat daar ook een balans in te vinden is, daar waren we het wel over eens.

Tip 1:
Neem gezonde dingen mee voor onderweg.
Ik ga zelf bijna altijd met de auto op vakantie en neem dan een goedgevulde koelbox mee met snacks voor tijdens het rijden zoals een bak rauwkost, gekoeld water en fruit.
En voor de lunch (volkoren) broodjes, een gekookt eitje, nog meer rauwkost en fruit. Natuurlijk gaan er ook wel wat andere dingen mee maar de gezonde dingen zorgen voor een gevulde maag en houden je fit.

Tip 2:
Neem producten mee van huis die je ter plekke niet of minder goed denkt te kunnen vinden. Ik neem deze keer een bak lekkere zelfgemaakte granola mee zodat ik niet elke ochtend aan de (ook lekkere, maar toch minder gezonde broodjes en croissants ga)
Ook neem ik een paar zakken ongebrande en ongezouten noten mee als snack en een zak proteïne poeder zodat ik af en toe een goed vullende shake kan nemen in plaats van een (uitgebreide) maaltijd.
En o ja, een pot pindakaas gaat ook altijd mee!

Tip 3:
Neem  de supplementen mee die je thuis gewend bent te nemen zoals bijvoorbeeld een multi vitamine of visolie. Ik neem een kannetje aloë vera mee. Iedere dag drink ik daar een glaasje van. Dit is mijn energy boost van de dag en wil ik op vakantie niet  missen.
Aloë vera bevat meer dan 75 verschillende vitaminen, mineralen en aminozuren. Het geeft een fit en energiek gevoel. Het zorgt ervoor dat je je voedingsstoffen beter opneemt een het draagt bij aan een goed immuunsysteem.

Tip 4:
Drink veel water. Water drinken is altijd belangrijk. Het houdt je vochtbalans op pijl en voert afvalstoffen af. Zeker als het warm is, is het goed om veel te drinken om je reserves weer aan te vullen.
In het buitenland is het water uit de kraan niet altijd drinkbaar. Afgelopen jaar hadden wij in onze tent een waterkoeler; ideaal! Dit jaar is het weer anders en zullen we waarschijnlijk flessen uit de supermarkt halen.

Tip 5:
Pas op met alcohol. Een lekker wijntje hoort er volgens ons wel bij! Maar al gauw schuilt hier een gevaar in. Vaak drink je op vakantie elke dag, lekker wat snacks erbij en je ritme is compleet anders dan thuis. Wissel je wijn af met water, begin zo laat mogelijk op de dag met alcohol. Maak een combinatie van gezonde en wat minder gezonde snacks zodat er altijd een keuze is. (want ja, een keuze heb je altijd, ook op vakantie!)

Tip 6:
Eet lekker veel groente en fruit. Je voelt je er goed bij en wat smaakt dat zomer fruit heerlijk!
Ik vind het geweldig op de lokale markt rond te struinen en volop pure, onbewerkte producten mee te nemen zoals groente, fruit, vis voor op de bbq en af en toe een lekker stukje kaas.

Tip 7:
Blijf in beweging.
Dit jaar ga ik naar Oostenrijk en Italië. Ik vind het leuk om actief bezig te zijn in de vakantie. Oostenrijk leent zich daar bij uitstek voor. De wandelschoenen gaan mee maar ook mijn hardloopschoenen. Thuis loop ik 2 tot 3x per week hard en ik vind het heerlijk om dat ook tijdens mijn vakantie te doen. Dus neem je sportspullen gewoon mee, je lijf zal je er dankbaar voor zijn. En verder is zwemmen natuurlijk ook een goed idee. Trek flink wat baantjes in het zwembad. Ik weet zeker dat je luie stoel daarna een stuk lekkerder zit. Want uiteraard staat dat ook op de planning: relaxen en tot rust komen met een goed boek. Een stapel boeken ligt al klaar om mee te nemen!
Naast inspanning is ook ontspanning belangrijk. Ontspanning betekent voor mij ook het zijn in een andere omgeving. Een mooi natuurgebied of een leuk stadje. Even alles anders dan thuis, even helemaal bijkomen en nieuwe energie op doen.

Tip 8:
Minder koolhydraten.
Als je eens kijkt naar wat je eet op een dag dan komen veel mensen tot de conclusie dat ze veel koolhydraten eten. Dat begint al met brood bij het ontbijt, bij de lunch weer brood en ’s avonds (te grote porties) aardappels, pasta of rijst. Hoe zit dat bij jou?
Het kan je enorm helpen wanneer je je dag eens anders start met bijvoorbeeld yoghurt of kwark met fruit en wat noten of zaden, als lunch een lekkere salade of soep en ’s avonds kiest voor een grote portie groente en een klein stukje vlees of vis. Probeer het maar eens een tijdje uit!

Tip 9:
Uit eten.
Niks leuker dan af en toe lekker uit eten gaan. Genieten van heerlijke gerechten en wellicht nieuwe dingen uit proberen. Vaak krijg je al snel brood op tafel. Probeer dat over te slaan.
Kies lekkere gezonde gerechten van de kaart zoals gegrild vlees, vis of een salade.
Vraag of sausjes apart geserveerd kunnen worden zodat je zelf de hoeveelheid kunt bepalen. Bestel extra groente en neem kleine porties frites, aardappelen, pasta of rijst. Een glas wijn er bij? Heerlijk! Maar wissel ook hier af met water. Meerdere gangen? Maak een keuze tussen een voorgerecht of dessert. En een maaltijd kun je ook afsluiten zonder dessert maar met een lekker kopje koffie of thee.

Tip 10:
Deze tip las ik laatst in de blog van Marjolein Dubbers van de Energieke Vrouwen Academie (echt een aanrader om te volgen!) en vind ik een hele goede om mee af te sluiten.
Denk tijdens de vakantie na over wat je graag wil als je weer thuis bent. Een vakantie is een goed moment om, al dan niet met je partner, het afgelopen jaar te evalueren. Dit is een beter moment dan 31 december.
Wat ging er goed, waar ben je blij mee? Wat zou je anders willen? Wat zijn de dromen die je hebt voor jezelf? Waar krijg jij energie van? Wat zou je komend jaar willen doen?
Als je een zo gezond mogelijk lichaam hebt, zal je dat helpen bij het bereiken van je dromen.
Je vakantie is juist een goede periode om te starten met het maken van gezonde keuzes.
Hoe sneller je hiermee van start gaat hoe eerder je in de goede flow komt en stappen kunt maken richting jouw doel.

Ik wens je een hele fijne vakantie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *